۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۸۰۱۶۸

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۱

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 990 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 600 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 60 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 800 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 990 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 291 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 293 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 600 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 800 تومان و درهم امارات  6 هزار و  146 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 319 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 877 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 47 تومان و قیمت خرید یورو نیز 25 هزار و 532 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

ثبت‌نام صندوق پس‌انداز یکم مسکن متوقف شد

محمدحسن مرادی یادآور شد:‌ از سال 94 مدل صندوق یکم پیش بینی شده بود برای 3 تا 5 سال که فعالیت داشته باشد و بعد از آن متوقف شود.

وی با بیان این‌که ثبت نام ورودی جدید صندوق پس انداز مسکن یکم متوقف شده و صرا پرداخت وام به دارندگان این حساب انجام می‌شود، افزود: متقاضیان شهرهای جدید که فاصله آنها تا تهران کمتر از 60 کیلومتر است از جمله اندیشه، پرند و پردیس مانند مرکز استان تهران از تسهیلات 80 میلیونی بهرمند خواهند شد. همچنین در شهرهای جدید فولاد شهر اصفهان و صدرا در فارس به سپرده‌گذاران صندوق یکم 60 میلیون وام پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ورودی های جدیدی به صندوق افزوده نشد و از سوی دیگر منابعی هم تامین نشده بود، در این زمینه منابع مسکن مهر به کمک صندوق آمد که با امهال بانک مرکزی کسری منابع جبران شد.

معاون امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: افراد ذیصلاح مسکن مورد نظرشان انتخاب و به بانک برای خرید مراجعه و تسهیلات دریافت کنند البته با تورم و نوسانات بازار و شرایط مسکن هر چه زودتر مراجعه کنند به نفعشان خواهد بود.

مرادی تاکید کرد: در صندوق پس‌انداز یکم دیگر افتتاح حساب جدید نداریم. بانک مرکزی مدت فعالیت صندوق مسکن یکم را 5 ساله تعیین کرده بود که عمر آن در خرداد 99 به اتمام رسید و تا چند ماه هم فرصت دادیم.

به گفته وی، تمام کسانی که تا پیش از این ثبت نام کرده ولی تسهیلات را دریافت نکرده بودند بدون استثنا هر زمانی که به بانک مراجعه کنند، می‌توانند این وام را بر اساس همان مدل دریافت کرده و ما متعهد به پرداخت این تسهیلات به آنها هستیم.

به گزارش تسنیم، 19 خرداد سال 94 با حضور عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی و مدیرعامل اسبق بانک مسکن، صندوق پس‌انداز یکم با افتتاح یک حساب رسما رونمایی شد.

حامد مظاهریان معاون وزیر مستعفی راه و شهرسازی چند روز قبلا از این رونمایی با تاکید بر این‌که افتتاح حساب صندوق پس‌انداز یکم مسکن اتفاق بسیاری مهمی است به تسنیم گفته بود: تلاش خواهیم کرد پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن را از سال جاری آغاز کنیم.

وی ادامه داد: برای این کار سپرده‌گذاران در حساب مختلف مانند صندوق جوانان، صندوق پس‌انداز و... که در انتظار دریافت تسهیلات هستند تحت شراطی می‌توانند از وام 80 میلیون تومانی استفاده کنند.

وی با تاکید بر این‌که سازوکار استفاده سپرده‌گذاران از وام 80 میلیون تومانی را بانک مسکن مشخص خواهد کرد، افزود: به دنبال عملیاتی کردن وام مذکور در سال جاری هستیم تا به مرور شاهد رونق بخش ساخت و ساز مسکن باشیم.باید سپرده‌گذاران بانک مسکن را تشویق کرد تا به این ترتیب وام 80 میلیون تومانی وارد بازار شده و منجر به خروج این بخش از رکود شود.

 

ماجرای اعتراض نانوایان زنجانی چه بود؟

وزارت صنعت در واکنش به انتشار مطلب تحت عنوان " مشکلات نانوایان زنجانی به ایستگاه کیفیت پایین آرد رسید/مشکل کار کجاست " در این رسانه به ارائه توضیحاتی پرداخته است.

در توضیحات وزارت صنعت که به نقل از رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان زنجان است آمده :

- در راستای اجرای دستورالعمل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مبنی بر تخصیص سهمیه گندم به واحدهای تولید آرد براساس شاخص‌های اعلامی آن شرکت و منظور نمودن درجه بندی واحدها که شامل ظرفیت های اسمی، توان تولید , تجهیزات و امکانات سخت افزاری و کیفیت آرد تولیدی و رضایت‌مندی نانوا بوده،‌ صورت پذیرد.

- شرکت‌های تولید آرد استان بر اجرای این دستورالعمل و همچنین ورود یک واحد تولیدی آرد دیگر استان به چرخه تامین آرد یارانه ای استان معترض بوده اند. علیرغم تولید آرد یک روز در تحویل آرد اخلال ایجاد نموده که با ورود مسئولین استانی بویژه دادستان زنجان این امر نیز به روال عادی خود برگشت .

با توجه به افزایش روزافزون هزینه‌های نگهداری خودرو از یک سو و افزایش هزینه‌های پرسنلی و افزایش قانونی کرایه حمل بار در سایر بخش‌های خدماتی، رانندگان شرکت خلیج فارس استان به واسطه عدم افزایش کرایه حمل که نرخ‌ها می‌‌بایستی از سوی کارگروه گندم و آرد و نان استان تصویب و ابلاغ گردد معترض و تعدادی از رانندگان با فسخ قرارداد و خروج از شرکت ؛ حمل و تحویل آرد در استان را با مشکل مواجه کردند که با طرح موضوع و موافقت با افزایش نرخ کرایه حمل آرد و ورود ناوگان ملکی شرکت حمل و نقل خلیج فارس به استان مشکل مرتفع گردید.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۱

در حالی که احتمال عدم از سرگیری فعالیت خط لوله اصلی انتقال بنزین سواحل شرقی آمریکا تا پایان این هفته سبب شده تا برخی از پالایشگاه های این کشور تولید خود را کاهش دهند و این مسئله سبب افت تقاضا برای نفت خام شده است، قیمت نفت امروز شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 48 سنت معادل 0.70 درصد کاهش به 67 دلار و 84 سنت رسید. نفت برنت دیروز شاهد 4 سنت افزایش بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم با 44 سنت معادل 0.68 درصد کاهش به 64 دلار و 48 سنت رسید.

شرکت کولونیال پایپ لاین، که انتقال روزانه بیش از 2.5 میلیون بشکه بنزین، گازوئیل و سوخت جت در آمریکا را بر عهده دارد، روز جمعه به دنبال وقوع یک حمله تانکری فعالیت شبکه انتقال خود را متوقف کرد.

لاچلان شاو، رئیس بخش تحقیقات کالاهای خام نشنال بانک استرالیا در این باره گفت: «خیلی محتمل است که شاهد کاهش تقاضا برای نفت باشیم. برخی پالایشگاه ها در تگزاس به دلیل توقف فعالیت خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی، حجم کار خود را کاهش داده اند.»

وی افزود: «این مسئله تاثیر مشهودی بر قیمت نفت خواهد گذاشت، هرچند که بخش هایی از خط لوله شرق آمریکا در حال از سرگیری فعالیت خود است و شرکت کولونیال انتظار دارد تا پایان هفته فعالیت کامل شبکه انتقال از سرگرفته شود.»

شرکت کولونیال دیروز اعلام کرد که قصد دارد تا پایان این هفته فعالیت های خود را به حالت عادی باز گرداند. اما وضعیت پیش آمده سبب شده تا شرکت موتیوا فعالیت دو واحد از سه واحد پالایشگاهی خود را در تگزاس متوقف سازد.

 

افزایش تولید نفت ایران به بالاترین رقم طی ۲ سال گذشته

تخمین زده می‌شود به‌خاطر افزایش تولید نفت ایران، تولید نفت اوپک هم در ماه آوریل به بالاترین رقم طی سه ماه گذشته یعنی 24.96 میلیون بشکه در روز رسیده باشد.

تحقیقات تحلیلگران و اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد تولید نفت خام اوپک در ماه گذشته میلادی از 600 هزار بشکه در روز افزایش برنامه‌ریزی‌شده اوپک‌پلاس در ماه مه، یا تغییری نداشته و یا افزایش ناچیزی داشته است.

تحلیلگران تخمین می‌زنند تولید نفت خام اوپک 70 هزار بشکه در روز در آوریل افزایش یافته باشد که نتیجه 80 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت ایران است.

ایران که از قرارداد کاهش تولید اوپک‌پلاس معاف شده است، احتمالاً 2.35 میلیون بشکه در روز در آوریل تولید داشته و کویت را به‌عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک پشت‌سر گذشته است، این بالاترین تولید نفت ایران از ماه مه 2019 تاکنون است.

ایران قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در 2018، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان و عراق بود.

تحقیقات رویترز هم نشان می‌دهد تولید نفت اوپک در آوریل به‌خاطر افزایش 200هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران نسبت به ماه مارس، افزایش یافته است.

ایران طی ماه‌های اخیر علی‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت خام این کشور، نه‌تنها تولید نفت بلکه صادرات آن را هم افزایش داده است. گفته می‌شود پالایشگاه‌های مستقل چین، بزرگترین واردکننده نفت دنیا، بیشتر نفت ایران را در نقض تحریم‌های آمریکا خریداری می‌کنند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات